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      Handlungsempfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V. für die Betreuung von Patienten mit entzündlich rheumatischen Erkrankungen im Rahmen der SARS-CoV-2/COVID-19-Pandemie – Update Juli 2020 Translated title: Recommendations of the German Society for Rheumatology for management of patients with inflammatory rheumatic diseases in the context of the SARS-CoV-2/COVID-19 pandemic – Update July 2020

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          Abstract

          Wenige Tage nach Ausrufung der SARS-CoV-2-Infektion zur Pandemie hat die Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie e. V. (DGRh) eine erste Handlungsempfehlung zur Betreuung von Patienten mit entzündlich rheumatischen Erkrankungen (ERE) zusammengestellt. Diese ersten Empfehlungen beruhten auf einem Expertenkonsens und waren weitgehend „nicht-evidenzbasiert“. Nachdem inzwischen erste wissenschaftliche Daten aus Registern, Querschnittstudien, Fallberichten und Fallserien vorliegen, soll das vorliegende Update die bisherigen Empfehlungen aktualisieren und um neue Erkenntnisse erweitern. Die aktuellen Handlungsempfehlungen basieren auf einer Literatursuche der bis zum 15.06.2020 verfügbaren Publikationen und adressieren präventive Maßnahmen (wie Hygienemaßnahmen oder Impfungen) und den Umgang mit immunmodulatorischen/immunsuppressiven Medikamenten. Ein wichtiges Ziel dieser Empfehlungen ist auch, Schäden für Patienten durch eine unbegründete Einschränkung der Versorgung zu verhindern. Die DGRh wird ihre Empfehlungen bei neuen Aspekten weiterhin aktualisieren und diese wie auch weitere Informationen zur COVID-19-Pandemie laufend auf ihrer Homepage ( www.dgrh.de) veröffentlichen.

          Translated abstract

          A few days after the SARS-CoV-2 infection was declared a pandemic, the German Society for Rheumatology (DGRh) compiled first recommendations for the care of patients with inflammatory rheumatic diseases (IRD). These first recommendations were based on an expert consensus and were largely non-evidence-based. Now that the first scientific data from registers, cross-sectional studies, case reports and case series are available, the present update is intended to update the previous recommendations and to add new findings. The current recommendations are based on a literature search of publications available up to 15 June 2020 and address preventive measures (such as hygiene measures or vaccinations) and the use of immunomodulatory/immunosuppressive drugs. An important goal of the current recommendations is also to prevent harm to patients with IRD through unjustified restriction of care. The DGRh will continue to update its recommendations in the case of new aspects and will publish them as well as further information on the COVID-19 pandemic on its homepage ( www.dgrh.de) in an ongoing process.

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          Covid-19: risk factors for severe disease and death

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            Characteristics associated with hospitalisation for COVID-19 in people with rheumatic disease: data from the COVID-19 Global Rheumatology Alliance physician-reported registry

            Objectives COVID-19 outcomes in people with rheumatic diseases remain poorly understood. The aim was to examine demographic and clinical factors associated with COVID-19 hospitalisation status in people with rheumatic disease. Methods Case series of individuals with rheumatic disease and COVID-19 from the COVID-19 Global Rheumatology Alliance registry: 24 March 2020 to 20 April 2020. Multivariable logistic regression was used to estimate ORs and 95% CIs of hospitalisation. Age, sex, smoking status, rheumatic disease diagnosis, comorbidities and rheumatic disease medications taken immediately prior to infection were analysed. Results A total of 600 cases from 40 countries were included. Nearly half of the cases were hospitalised (277, 46%) and 55 (9%) died. In multivariable-adjusted models, prednisone dose ≥10 mg/day was associated with higher odds of hospitalisation (OR 2.05, 95% CI 1.06 to 3.96). Use of conventional disease-modifying antirheumatic drug (DMARD) alone or in combination with biologics/Janus Kinase inhibitors was not associated with hospitalisation (OR 1.23, 95% CI 0.70 to 2.17 and OR 0.74, 95% CI 0.37 to 1.46, respectively). Non-steroidal anti-inflammatory drug (NSAID) use was not associated with hospitalisation status (OR 0.64, 95% CI 0.39 to 1.06). Tumour necrosis factor inhibitor (anti-TNF) use was associated with a reduced odds of hospitalisation (OR 0.40, 95% CI 0.19 to 0.81), while no association with antimalarial use (OR 0.94, 95% CI 0.57 to 1.57) was observed. Conclusions We found that glucocorticoid exposure of ≥10 mg/day is associated with a higher odds of hospitalisation and anti-TNF with a decreased odds of hospitalisation in patients with rheumatic disease. Neither exposure to DMARDs nor NSAIDs were associated with increased odds of hospitalisation.
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              Trial of Tocilizumab in Giant-Cell Arteritis

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                Author and article information

                Contributors
                Hendrik.Schulze-Koops@med.uni-muenchen.de
                Klaus.Krueger@med.uni-muenchen.de
                Journal
                Z Rheumatol
                Z Rheumatol
                Zeitschrift Fur Rheumatologie
                Springer Medizin (Heidelberg )
                0340-1855
                1435-1250
                5 August 2020
                : 1-6
                Affiliations
                [1 ]Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Berlin, Deutschland
                [2 ]GRID grid.5252.0, ISNI 0000 0004 1936 973X, Sektion Rheumatologie und Klinische Immunologie, Medizinische Klinik und Poliklinik IV, , Ludwig-Maximilians-Universität München, ; Pettenkoferstr. 8a, 80336 München, Deutschland
                [3 ]GRID grid.13648.38, ISNI 0000 0001 2180 3484, III. Medizinische Klinik und Poliklinik, Sektion Rheumatologie, , Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, ; Hamburg, Deutschland
                [4 ]Abteilung für Rheumatologie, Medizinische Klinik V, Universitätskrankenhaus Mannheim, Mannheim, Deutschland
                [5 ]Abteilung für Rheumatologie, 1. Medizinische Klinik, Universitätskrankenhaus Schleswig-Holstein Campus Kiel, Kiel, Deutschland
                [6 ]Rheumazentrum Schleswig-Holstein Mitte, Neumünster, Deutschland
                [7 ]Rheumatologie im Struenseehaus, Hamburg, Deutschland
                [8 ]GRID grid.6363.0, ISNI 0000 0001 2218 4662, Klinik für Rheumatologie und Klinische Immunologie, , Charité – Universitätsmedizin Berlin, Freie Universität und Humboldt Universität Berlin, ; Berlin, Deutschland
                [9 ]Praxis für Rheumatologie und Klinische Immunologie, Medical Center Baden-Baden und ViDia-Kliniken Karlsruhe, Baden-Baden, Deutschland
                [10 ]GRID grid.473656.5, ISNI 0000 0004 0415 8446, Abteilung für Rheumatologie, Osteologie und Klinische Immunologie, , Immanuel Krankenhaus Berlin, ; Berlin, Deutschland
                [11 ]GRID grid.5253.1, ISNI 0000 0001 0328 4908, Abteilung für Rheumatologie, Medizinische Klinik V, , Universitätsklinikum Heidelberg, ; Heidelberg, Deutschland
                [12 ]GRID grid.411327.2, ISNI 0000 0001 2176 9917, Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller Forschungszentrum für Rheumatologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, , Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, ; Düsseldorf, Deutschland
                [13 ]GRID grid.411339.d, ISNI 0000 0000 8517 9062, Abteilung für Rheumatologie, Klinik und Poliklinik für Endokrinologie, Nephrologie, Rheumatologie, , Universitätsklinikum Leipzig, ; Leipzig, Deutschland
                [14 ]Rheumatologisches Praxiszentrum München, St. Bonifatius-Str. 5, 81541 München, Deutschland
                [15 ]GRID grid.461714.1, ISNI 0000 0001 0006 4176, Klinik für Rheumatologie und Klinische Immunologie, , Kliniken Essen-Mitte, ; Essen, Deutschland
                [16 ]Kommission Pharmakotherapie, DGRh e. V., Berlin, Deutschland
                Article
                851
                10.1007/s00393-020-00851-x
                7403789
                32757030
                5967d2a0-5f9a-4aaa-9ddc-82dd6b345b1a
                © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020

                This article is made available via the PMC Open Access Subset for unrestricted research re-use and secondary analysis in any form or by any means with acknowledgement of the original source. These permissions are granted for the duration of the World Health Organization (WHO) declaration of COVID-19 as a global pandemic.

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                Categories
                Empfehlungen und Stellungnahmen von Fachgesellschaften

                Rheumatology
                sars-cov-2,covid-19,therapiemanagement,empfehlungen,entzündliche erkrankungen,treatment management,recommendations,inflammatory diseases

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