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      Kommunal verankerte Versorgungsstrukturen zur Förderung der Ernährungsgesundheit in den ersten 1000 Tagen – eine Analyse des aktuellen Status quo Translated title: Community-based care structures to promote nutritional health in the first 1000 days—Analysis of the status quo

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          Abstract

          Ziel

          Die Ernährung in den ersten 1000 Tagen stellt einen relevanten Einflussfaktor für eine gesunde (Gewichts)entwicklung von Kindern dar. Verhältnispräventive, kommunalbasierte Ansätze scheinen am Erfolg versprechendsten in der Bekämpfung von (kindlichem) Übergewicht bzw. nicht übertragbaren Erkrankungen zu sein. Ziel dieser Arbeit war es, Strategien zum Gelingen der Ernährungsgesundheit in den ersten 1000 Tagen herauszuarbeiten.

          Methodik

          Auf Basis einer internetbasierten Recherche möglicher kommunalbasierter Praxisprojekte wurden standardisierte, leitfadengestützte Interviews mit Expertinnen und Experten aus Wissenschaft und Praxis durchgeführt. Der Fokus lag auf der allgemeinen Einschätzung der Versorgungslage bzw. einem möglichen Handlungs- und Versorgungsbedarf sowie konkreten Handlungsempfehlungen unter besonderer Berücksichtigung von Schwangeren bzw. jungen Familien in belasteten Lebenslagen. 14 von 40 im Schneeballverfahren ausgewählten Personen nahmen teil.

          Ergebnisse

          Alle Teilnehmenden schätzen die aktuelle primärpräventive Versorgung als nicht ausreichend ein. Als kritisch wurden von ihnen v. a. die fehlenden strukturellen und politischen Rahmenbedingen, insbesondere die häufig bestehenden zeitlich begrenzten Programme, gesehen. Dadurch seien Maßnahmen zur Förderung der Ernährungsgesundheit oder vergleichbare Interventionen nicht erfolgreich zu etablieren. Gefordert wurde daher eine deutlichere Unterstützung durch politische und andere relevante Stakeholder, z. B. Krankenversicherungen und Vernetzung mit bzw. Einbettung dieses Themenfeldes in den öffentlichen Gesundheitsdienst.

          Schlussfolgerung

          Unsere Ergebnisse bestätigen aus Sicht von Expertinnen und Experten, dass die Förderung der Ernährungsgesundheit in den ersten 1000 Tagen sinnvoll und wichtig ist. Allerdings ist ein deutlicher Optimierungsbedarf hinsichtlich der Versorgungsstrukturen und der konkreten nachhaltigen Umsetzung von primärpräventiven Angeboten sowie niederschwelligen Zugängen für belastete Schwangere und Familien erkennbar.

          Zusatzmaterial online

          Zusätzliche Informationen sind in der Online-Version dieses Artikels (10.1007/s11553-022-00998-2) enthalten.

          Translated abstract

          Aim

          Nutrition in the first 1000 days of life is a relevant influencing factor for healthy (weight) development of children. Community- and population-based preventive approaches seem to be the most promising way in counteracting overweight (in childhood) and noncommunicable diseases. The aim of this study was to analyze the health care situation in terms of promoting nutritional health in the first 1000 days.

          Methods

          Based on an internet-based search of possible community-based practice projects, standardized, guideline-based interviews with experts from science and practice were conducted. The focus was on the general assessment of the health care situation or a possible need for action, as well as concrete recommendations, with special consideration of vulnerable groups. In all, 14 of 40 persons selected in a snowball procedure took part.

          Results

          All experts rated the current health care situation in terms of nutrition as insufficient. They were critical of the lack of a structural and political framework, in particular the frequent time limits of a program. As a result, measures to promote nutritional health or comparable interventions could not be successfully established. Therefore, clearer support by political and other relevant stakeholders, e.g., health insurances, and networking with or embedding of this topic area in public health services was demanded.

          Conclusion

          From the experts’ point of view, our results confirm that the promotion of nutritional health in the first 1000 days is meaningful and important. However, there is a clear need to optimize care structures and the concrete, sustainable implementation of primary prevention services as well as low-threshold access for pregnant women and families in precarious living situations.

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          Most cited references32

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          Long-term consequences of breastfeeding on cholesterol, obesity, systolic blood pressure and type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis.

          To systematically review the evidence on the associations between breastfeeding and overweight/obesity, blood pressure, total cholesterol and type 2 diabetes.
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            Childhood cardiometabolic outcomes of maternal obesity during pregnancy: the Generation R Study.

            Maternal prepregnancy obesity is associated with impaired cardiometabolic health in offspring. Whether these associations reflect direct intrauterine causal mechanisms remains unclear. In a population-based prospective cohort study among 4871 mothers, fathers, and their children, we examined the associations of both maternal and paternal prepregnancy body mass index (BMI) with childhood body fat distribution and cardiometabolic outcomes and explored whether any association was explained by pregnancy, birth, and childhood factors. We measured childhood BMI, total body and abdominal fat distribution, blood pressure, and blood levels of lipids, insulin, and C-peptide at the age of 6 years. We observed that higher maternal and paternal prepregnancy BMI were associated with higher childhood BMI, total body and abdominal fat mass measures, systolic blood pressure, and insulin levels and lower high-density lipoprotein cholesterol levels (P<0.05). Stronger associations were present for maternal than paternal BMI, with statistical support for heterogeneity between these associations. The associations for childhood fat mass and cardiometabolic outcomes attenuated after adjustment for childhood current BMI. Compared with children from normal-weight mothers, those from obese mothers had increased risks of childhood overweight (odds ratio, 3.84 [95% confidence interval, 3.01-4.90]) and clustering of cardiometabolic risk factors (odds ratio, 3.00 [95% confidence interval, 2.09-4.34]). Smaller effect estimates for these outcomes were observed for paternal obesity. In conclusion, higher maternal and paternal prepregnancy BMI were associated with an adverse cardiometabolic profile in offspring, with stronger associations present for maternal prepregnancy BMI. These findings suggest that maternal prepregnancy BMI may influence the cardiometabolic health of offspring through direct intrauterine mechanisms.
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              What is fetal programming?: a lifetime health is under the control of in utero health

              The “Barker hypothesis” postulates that a number of organ structures and associated functions undergo programming during embryonic and fetal life, which determines the set point of physiological and metabolic responses that carry into adulthood. Hence, any stimulus or insult at a critical period of embryonic and fetal development can result in developmental adaptations that produce permanent structural, physiological and metabolic changes, thereby predisposing an individual to cardiovascular, metabolic and endocrine disease in adult life. This article will provide evidence linking these diseases to fetal undernutrition and an overview of previous studies in this area as well as current advances in understanding the mechanism and the role of the placenta in fetal programming.
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                Author and article information

                Contributors
                schrameyerlena@gmail.com
                c.joisten@dshs-koeln.de
                Journal
                Präv Gesundheitsf
                Pra¨vention Und Gesundheitsfo¨rderung
                Springer Berlin Heidelberg (Berlin/Heidelberg )
                1861-6755
                1861-6763
                28 November 2022
                28 November 2022
                : 1-15
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.27593.3a, ISNI 0000 0001 2244 5164, Institut für Bewegungs- und Neurowissenschaften, Abteilung für Bewegungs- und Gesundheitsförderung, , Deutsche Sporthochschule Köln, ; Am Sportpark Müngersdorf 6, 50933 Köln, Deutschland
                [2 ]GRID grid.423734.5, Netzwerk Gesund ins Leben, , Bundeszentrum für Ernährung (BZfE) in der Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung (BLE), ; Bonn, Deutschland
                [3 ]GRID grid.487225.e, ISNI 0000 0001 1945 4553, Nationales Zentrum Frühe Hilfen, , Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung, ; Köln, Deutschland
                [4 ]GRID grid.411097.a, ISNI 0000 0000 8852 305X, Kölner Zentrum für Prävention im Kindes- und Jugendalter, , Herzzentrum der Uniklinik Köln, ; Köln, Deutschland
                Author information
                http://orcid.org/0000-0001-6725-8274
                Article
                998
                10.1007/s11553-022-00998-2
                9707151
                219128e8-8687-4025-ae8e-3fb146097640
                © The Author(s) 2022

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                History
                : 15 July 2022
                : 26 October 2022
                Funding
                Funded by: Private Krankenversicherung e.V.
                Award ID: 41.612,00 €
                Award Recipient :
                Funded by: Deutsche Sporthochschule Köln (DSHS) (3095)
                Categories
                Originalarbeit

                gesundheitsförderung,kleinstkindalter,ernährungsgesundheit,verhältnisprävention,verhaltensprävention,health promotion,early childhood,nutritional health,community based prevention,individual prevention

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